Har du nogensinde undret dig over, hvorfor der er så mange virksomheder der lukker ned, hvert eneste år? Det kan godt se mærkeligt ud udefra. En virksomhed kan have 100 ansatte og spinne millioner det ene år, og nogle år senere være nødt til at fyre alle og erklære sig konkurs. Hvordan i alverden kan tingene ændre sig på den måde? Hvis de kunne tjene millioner på det de lavede, så måtte det vel være værdifuldt – hvad har ændret sig?
Hvis du allerede driver forretning, eller har gjort det før, så føler du måske ikke, at det er så underligt. Men husk på, at folk uden disse erfaringer, er nødt til at tænke ud fra deres eget perspektiv. De sammenligner virksomheden med dem selv som person. Hvis de fik et par millioner kroner, så ville det være meget underligt, pludseligt at være nødt til at erklære sig personligt konkurs, hvis man da bare var nogenlunde fornuftig. Er disse virksomheder virkeligt dårligere til det med penge, end en tilfældig person på gaden er det?
Nej, selvfølgeligt ikke. Problemet for mange virksomheder er, at de ikke har formået at følge med tiden. Før i tiden var det nok at kunne tilbyde noget, der var værdifuldt. Massevis af virksomheder var bygget på det fundament. En idémager fandt på et produkt, der umiddelbart så værdifuldt ud. Man planlagde det i detaljer, og satte så gang i produktionen. Når produktet stemte overens med det planlagte, så lancerede man det på markedet. Hvis man havde ramt rigtigt, så ville kunderne købe ens produkt, og nu havde man en profitabel forretning.
Det lyder jo også meget fint, og det fungerede i flere årtier. Men så var der nogle, der begyndte at arbejde på en anden måde. I stedet for at sidde og filosofere over hvad der kunne være værdifuldt, og så lægge langt og detaljerede planer, så begyndte virksomheder som Pronestor at tale med kunderne. De tog ganske enkelt ud til kunderne og så hvilke udfordringer de havde. Så talte de med dem omkring problemstillingen, og kom hurtigt på mulige løsninger. Løsningerne blev præsenteret og prøvet af hos kunderne, og igennem en løbende dialog blev de finpudset og forbedret. Slutresultatet var, at produkterne aldrig var ”færdige”: de var i løbende udvikling, efterhånden som kundernes behov forandrede sig.
Eftersom alter i konstant udvikling, så er man altså kun konkurrence-dygtig, hvis man løbende lytter til kunderne på den måde. Alle dem der prøver at lægge en lang og detaljeret plan for et komplekst produkt vil opleve, at behovene har forandret sig, før de overhovedet har lanceret produktet. De kan altså ikke klare sig i kampen imod de virksomheder, der løbende er i dialog, og prøver løsningerne af på hurtig og struktureret vis.
Kun Virksomheder Der Lytter til Kunderne Overlever
Har du nogensinde undret dig over, hvorfor der er så mange virksomheder der lukker ned, hvert eneste år? Det kan godt se mærkeligt ud udefra. En virksomhed kan have 100 ansatte og spinne millioner det ene år, og nogle år senere være nødt til at fyre alle og erklære sig konkurs. Hvordan i alverden kan tingene ændre sig på den måde? Hvis de kunne tjene millioner på det de lavede, så måtte det vel være værdifuldt – hvad har ændret sig?
Hvis du allerede driver forretning, eller har gjort det før, så føler du måske ikke, at det er så underligt. Men husk på, at folk uden disse erfaringer, er nødt til at tænke ud fra deres eget perspektiv. De sammenligner virksomheden med dem selv som person. Hvis de fik et par millioner kroner, så ville det være meget underligt, pludseligt at være nødt til at erklære sig personligt konkurs, hvis man da bare var nogenlunde fornuftig. Er disse virksomheder virkeligt dårligere til det med penge, end en tilfældig person på gaden er det?
Nej, selvfølgeligt ikke. Problemet for mange virksomheder er, at de ikke har formået at følge med tiden. Før i tiden var det nok at kunne tilbyde noget, der var værdifuldt. Massevis af virksomheder var bygget på det fundament. En idémager fandt på et produkt, der umiddelbart så værdifuldt ud. Man planlagde det i detaljer, og satte så gang i produktionen. Når produktet stemte overens med det planlagte, så lancerede man det på markedet. Hvis man havde ramt rigtigt, så ville kunderne købe ens produkt, og nu havde man en profitabel forretning.
Det lyder jo også meget fint, og det fungerede i flere årtier. Men så var der nogle, der begyndte at arbejde på en anden måde. I stedet for at sidde og filosofere over hvad der kunne være værdifuldt, og så lægge langt og detaljerede planer, så begyndte virksomheder som Pronestor at tale med kunderne. De tog ganske enkelt ud til kunderne og så hvilke udfordringer de havde. Så talte de med dem omkring problemstillingen, og kom hurtigt på mulige løsninger. Løsningerne blev præsenteret og prøvet af hos kunderne, og igennem en løbende dialog blev de finpudset og forbedret. Slutresultatet var, at produkterne aldrig var ”færdige”: de var i løbende udvikling, efterhånden som kundernes behov forandrede sig.
Eftersom alter i konstant udvikling, så er man altså kun konkurrence-dygtig, hvis man løbende lytter til kunderne på den måde. Alle dem der prøver at lægge en lang og detaljeret plan for et komplekst produkt vil opleve, at behovene har forandret sig, før de overhovedet har lanceret produktet. De kan altså ikke klare sig i kampen imod de virksomheder, der løbende er i dialog, og prøver løsningerne af på hurtig og struktureret vis.